Wyprawa historyczno-botaniczno-filmowa

Dnia 13.06.2012 r. o godzinie 8.30 wyjechaliśmy do Krakowa. Wyruszyliśmy jak zwykle sprzed szkoły. Każdy z nas chciał zająć najlepsze miejsce. Podróż była znakomita. Po niespełna dwóch godzinach jazdy dotarliśmy na miejsce, wjechaliśmy do grodu legendarnego księcia Kraka.

Na samym początku wyprawy poszliśmy do Muzeum Historycznego Miasta Krakowa, które mieści się w Pałacu Krzysztofory w Rynku Głównym. Pan prowadzący warsztat bronioznawczy zaprosił nas do sali, gdzie przygotowane były eksponaty z czasów rycerskich. Gdy nastała cisza, przewodnik zaczął opowiadać o mieczach , które były na początku proste, krótkie, lecz bardzo ciężkie. Późniejsze miecze kształtem bardzo przypominały krzyż. W następnych wiekach zaczęto grawerować na nich imiona właścicieli, a w głowni umieszczano relikwie, czyli pamiątki po świętych. Dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy o tarczach, np. były one okrągłe i takie właśnie występowały we wczesnym średniowieczu. Następne, jakie powstały, to były tarcze trójkątne. Często znajdowały się na nich rodowe herby, które były znakiem rozpoznawczym rycerzy. Nasi przodkowie w zbrojach mieli swoje okrzyki bojowe, np. „Do boju!” czy też „Na piwo!”. Zbroje były ciężkie i ważyły ok. 50 kg . Rycerze nie byli wysocy, mieli średnio 160 cm wzrostu. W średniowieczu uważano, że 13 - letni chłopcy są na tyle dorośli i dojrzali, że mogą walczyć i uczestniczyć w pojedynkach, natomiast dziewczynę w wieku 9 lat można było wydać za mąż. Sądzę, że to za wcześnie na bycie żoną i matką. Pracownik muzeum pozwolił nam na przymierzenie eksponatów. Niektórzy robili sobie zdjęcia na pamiątkę. Bardzo dobrze wyglądał w hełmie noszonym przez strażników miejskich Pan Andrzej Kopeć, nasz nauczyciel historii.

Gdy wyszliśmy z muzeum, ruszyliśmy w kierunku Ogrodu Botanicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego, który mieści się przy ul. M. Kopernika 27. Podzieliliśmy się na grupy i poszliśmy z ciekawością oglądać nieznane nam dotąd rośliny. Zainteresował nas w szczególności cis japoński czy też ogromny Dąb Jagielloński, który ma już 230 lat, a obwód jego pnia wynosi 6 metrów. Były także rożne gatunki kaktusów meksykańskich, wszystkie dotkliwie kłujące, co sprawdził kierownik wycieczki, wspomniany już Pan Andrzej.

Po kilku godzinach zwiedzania udaliśmy się na przystanek, gdzie podjechał autokar, by zawieźć nas do kina, które znajdowało się w galerii „Bonarka”.

Poszliśmy na film fantastyczno - przygodowy, czyli na Królewnę Śnieżkę i łowcę . Został on wyreżyserowany przez Ruperta Sandersa. Film był bardzo ciekawy i choć trwał ponad dwie godziny, nikt z nas się nie nudził, śledząc losy pięknej Śnieżki. Opowiadał on o odległej krainie, w której żyła zła królowa i zleciła swemu myśliwemu, aby zgładził niewiastę piękniejszą od niej samej. Zażądała też jej serca. Nie spodziewała się jednak, że myśliwy zamiast zabić królewnę, nauczył ją sztuki walki samoobronnej. Odtwórcami głównych ról byli: Kristen Stewart (znana nam z roli Belli Swan w sadze Zmierzch), która świetnie wcieliła się w rolę Śnieżki, jak i Chris Hemsworth, który zagrał łowcę. Film cały czas trzymał widzów w napięciu. Nikt do końca nie wiedział, jaki będzie finał. Gdy seans się zakończył, mogliśmy pozwiedzać … sklepy w największej krakowskiej galerii.

Przed 18.00 przyjechał po nas autokar i wyruszyliśmy do Kozłowa, gdzie odebrali nas rodzice. Wszystkim bardzo się podobał ten wyjazd edukacyjny. Z chęcią powtórzylibyśmy tę wycieczkę. Dowiedzieliśmy się wielu ciekawostek, których na pewno nie zapomnimy! I jeszcze jedno. Zapomniałam wspomnieć, że obserwowaliśmy Hotel Stary przy ul. Szczepańskiej 5, w którym zamieszkali na czas Euro 2012 piłkarze brytyjscy. Właśnie przywieziono warzywa i inne produkty na dania serwowane sportowcom. Ciekawe, jakie potrawy z nich przyrządzono.

Beata Banasik

Klasa II b

Gościmy

Odwiedza nas 86 gości oraz 0 użytkowników.

wykpodrZapraszamy do zapoznania się się z aktualnymi wykazami podręczników      dla poszczególnych klas      w naszym gimnazjum.

wykaz podręczników

economylog

Projekt "Me&Economy"

realizowany w ramach

unijnego programu

""Młodzież w Działaniu".

bibliotreklam1

Kto czyta -żyje wielokrotnie.

Kto zaś z książkami obcować nie chce - na jeden żywot jest skazany